zondag 17 april 2022

Langs de spoorlijn Nijmegen-Kleef - deel 2, d'Almarasweg-Zweefvliegveld Malden

Dit is het tweede deel van een wandeling langs de oude spoorlijn Nijmegen-Kleef. Je kunt dit deel ook fietsen, maar dan is de afstand tot het spoor flink groter.
Het eerste deel is hier te vinden.

Over de spoorlijn Nijmegen-Kleef rijden sinds 1991 geen treinen meer. Alhoewel verouderd, is de lijn nog grotendeels intact: 95% van de rails ligt er nog.

Je kunt een groot deel van het traject in de buurt van de rails, naast de rails en soms zelfs op de rails lopen.
Op 16 april 2022 heb ik het deel tussen de d'Almarasweg en het Zweefvliegveld in Malden gelopen.
Dat kun je zelf ook, en ik laat je hier stap-voor-stap, of biels-voor-biels, zien hoe. Je kunt hier echt op de spoordijk lopen, en dat weten maar weinig mensen.
Het is ook prachtige groene route, ruim vier kilometer lang.

De gelopen (blauwe) route vanaf de d'Almarasweg tot aan het Zweefvliegveld in Malden.





















Je start bij de spoorwegovergang in de d'Almarasweg. Aan de oostkant van het spoor ligt in zuidelijke richting (Venlo) een fietspad, het Piper Cubpad.











Je kunt daar aan de linkerkant het spoor volgen. Je kunt links of rechts van het fietspad gaan lopen, maar ook vlag langs het hek. Zorg dan voor stevige schoenen en een spijkerbroek o.i.d., want het is geen pad zonder doornen :-)











Als je aan het begin van dit fietspad bij de spoorwegovergang kijkt, dan zie je links het spoor naar Kleef. Het is onderbroken geweest door de spoorwegovergang. 
Richting Nijmegen is het spoor intact tot aan station Heyendaal, richting Kleef is nagenoeg de hele route nog intact. Tussen Groesbeek en Kleef kun je zelfs met een Draisine op de rails fietsen.












Dit is de rails van de spoorlijn Nijmegen-Kleef.
















Als je over het hek kijkt, dan zie je regelmatig de Arrivatreinen naar Venlo/Roermond en Nijmegen voorbij komen.
Rechts de lijn Nijmegen-Kleef.















Aan het eind buigt het fietspad naar links, naar de Panovenlaan. Je kunt rechts de straat volgen, maar... je kunt ook dicht bij het hek blijven lopen. Er loopt prikkeldraad voor, maar dat is regelmatig onderbroken. En dan blijf je dicht in de buurt van de spoorlijn(en).











Aan het einde van het hek bij de Panovenlaan is het spoor kort onderbroken. Hier kijk je richting station Heyendaal/Nijmegen.
















Steek aan het einde van de Panovenlaan de (Sions)weg over. Rechts zie je een spoorwegovergang.















Vervolg je weg links van het hek. Hier gaat ook het spoor weer verder.















Hier kun je kiezen. Links is een mooie groen pad, rechts blijf je langs het hek bij het spoor lopen. Verderop komen beide paden weer bij elkaar.















Hier komen beide paden weer bij elkaar. Je kunt rechtsaf het zandpad volgen. Maar... je kunt ook langs het hek blijven lopen. Daarvoor heb je stevige schoenen en kleding die tegen wat takken met doornen kan. Het kan zijn dat de begroeiing al weer zo hoog is opgeschoten dat het niet meer lukt.















Langs het hek loopt ook een ingesleten pad. Je loopt hier op de spoordijk, het pad links daalt en stijgt. De spoordijk blijft horizontaal én breed. Want de lijn naar Kleef was dubbelspoors.















Onderaan de spoordijk.















Achter het hek ligt het spoor, soms overwoekerd door struiken.















Bovenop de dijk is het af en toe wat zigzaggen, maar er loopt een smal pad.















Het hek staat tussen de twee sporen in. Het recht het nog bestaande spoor, links het oude spoorbed.















Beneden is het zandpad onderaan de spoordijk aangesloten op het fietspad dat dezelfde route volgt. Je kunt dit deel van de tocht ook prima fietsen.















En dan houdt het hek op. En kun je -als je wilt- op het spoor verder lopen. Daar waar geen struiken staan tenminste...















Als je op het spoor gaat zitten/liggen, dan ziet de wereld er zó uit.















Het spoor richting zweefvliegveld in Malden. Je kunt ook er ook links van lopen, op het zandpad.















Beneden rijden de Arrivatreinen van en naar Nijmegen.

















Minstens dertig jaar oude spoorhistorie, de lijn werd in 1991 gesloten.















Een spoorstilleven...















Het pad links van het spoor.















Einde van dit deel van de tocht. Hier begint het sprinkhanenreservaat.
Rechts ligt het vliegveld met 'Boscafé Zweef Inn'. Met een prachtig uitzicht op het zweefvliegveld.
Op de hoek staat in het weekeinde en tijdens vakanties de ijscokar er regelmatig.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten