Het tweede deel van deze wandeling is hier te vinden.
Parkeren bij het station in Nijmegen: Neem de bus/trein/auto/fiets of loop naar het Centraal Station.
a. je auto kun je in de Keizer Karelgarage kwijt, Van Schaeck Mathonsingel 22. Goedkoop is het niet, overdag €2,90 per uur (prijs 2022), maar gelukkig met een maximum van €11 per dag (rond de Kerst is een dagkaart €8). Na 18:00 uur is het €0,50 per uur.
b. je fiets parkeren is gratis. Onder Doornroosje (bij de bussen) is een overdekte fietsparkeergarage, die ook nog eens beheerd wordt.
Over de spoorlijn Nijmegen-Kleef rijden sinds 1991 geen treinen meer. Alhoewel verouderd, is de lijn nog grotendeels intact: 95% van de rails ligt er nog.
Je kunt een groot deel van het traject in de buurt van de rails, naast de rails en soms zelf op de rails lopen.
Op 11 april 2022 heb ik het deel tussen het station in Nijmegen en de d'Almarasweg gelopen.
Dat kun je zelf ook, en ik laat je hier stap-voor-stap, of biels-voor-biels, zien hoe.
Het is ook een verrassend groene route, ruim 3,5 kilometer lang.
De gelopen route vanaf het treinstation tot aan de d'Almarasweg.
De start is bij het treinstation Nijmegen: het vroegere vertrek- en eindpunt van de spoorlijn Nijmegen-Kleef.
Links van de hoofdingang, in het lage gedeelte, is een ingang naar de plaats waar tot 1991 de treinen uit en naar Kleef stopten. Dat was op de sporen 1 en 35.
Je kunt hier met een OV-chipkaart naar binnen en links een kijkje nemen. Als je bij de NS incheckt, dan kun je maximaal een uur blijven zonder dat het wat kost.
Links spoor 35, rechts spoor 1. Hier vertrekken tegenwoordig de treinen richting Venlo-Roermond.
Verlaat het station via dezelfde route. Loop rechtdoor, tussen het hotel en de fietsenstalling door. Ga rechtsaf onder de boog door. Recht voor je zie je het grijze gebouw van het ROC.
Ga vlak daarvoor rechtsaf, passeer de slagboom en ga linksaf.
Rechts van het parkeerterrein loopt het spoor richting Venlo en voorheen richting Kleef.
Ga aan het eind van het ROC linksaf. Als je nog een keer naar links gaat kun je veilig de busbaan oversteken.
Ga na het oversteken rechtsaf en onder het viaduct door.
Rechts van het fietspad loopt een groenstrook. Volg die en blijf dicht bij het fietspad, want de bussen razen langs.
Je loopt nu door de vroegere 'spoorkuil'. Inmiddels ligt er rechts een busbaan en links een fietspad. Achter het hek liggen de sporen naar Venlo. Ongeveer op de busbaan lag het spoor naar Kleef.
Links kom je dit pad tegen. Volg dit tot aan de knik.
Bij de knik heb je een goed uitzicht op de opstelsporen.
Volg in de knik het zandpad naar beneden en ga linksaf.
Je komt langs deze oude seinpost.
In de omheining rechts zit een hek waardoor je naar binnen kunt. Steek het veld over.
Het spoor blijft in beeld.
Aan het eind van het veld links zie je een houten hek. Ga er doorheen en volg het pad langs het hek.
Het pad stijgt, en aan het eind kun je met deze trap omhoog.
En dan sta je opeens...
...bij de St. Annastraat. Steek die bij het stoplicht over en ga rechtsaf.
Steek de Oude Groenewoudseweg over, richting viaduct.
Rechts op het veld kun je de sporen zien lopen.
Loop aan het eind van het veld de trap op en ga rechtsaf.
Volg de weg rechts van het fietspad totdat...
...je rechts het parkje in kunt.
Je kunt aan de rechterkant van het parkje op de sporen kijken. Het grind dat je ziet is de oude spoorbedding van de lijn naar Kleef.
Aan de overkant zie je het oude Doornroosje.
Loop door, richting dit viaduct. Dat is de Groenewoudseweg.
Als je aan de rechterkant het viaduct op loopt, dan heb je een mooi overzicht op de sporen. Het grind in het midden is het spoorbed van het spoor naar Kleef.
Aan de andere kant van het viaduct zie je station Heyendaal liggen. En ook hier zie je het grindbed van de spoorlijn naar Kleef weer.
Loop terug naar het begin van het viaduct. Je ziet het parkeerterrein van een tandartsenpraktijk.
Volg het pad rechts van het gebouw.
Loop door het parkje. Rechts kun je de sporen en station Heyendaal zien.
Dat kan tot aan de spoorwegovergang in de Sionsweg. Daar kun je oversteken en langs het hek het spoor volgen. Na enige tijd buigt het pas naar links af. Ik heb me voorgenomen om ook dat deel te beschrijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten