Posts tonen met het label Heumensoord. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Heumensoord. Alle posts tonen

zondag 14 augustus 2016

Heumensoord augustus 2016

Het deel van Heumensoord waar de vluchtelingen/deelnemers Special Olympics/Vierdaagsemilitairen in ondergebracht waren wordt in de oude staat hersteld.
Eerder schreef ik daarover.

Inmiddels zijn de meeste tenten/paviljoens verwijderd.
Op 14 augustus 2016 zag het er zó uit.

Klik op een foto voor een vergroting.







vrijdag 5 augustus 2016

Heumensoord: ontmanteling van het tentenkamp

In het afgelopen jaar (september 2015 t.m. augustus 2016) is een deel van het natuurgebied Heumensoord in gebruik geweest als vluchtelingenopvang, huisvesting voor de Special Olympics en voor de militairen die de Vierdaagse meelopen.
Tijdens de opvang van vluchtelingen zag het er zo uit.

Het gebied wordt nu in z'n natuurlijke staat teruggebracht. Het afbreken van de "tenten" is in volle gang. Het toegevoegde deel van de geasfalteerde rondweg gaat weg, evenals de extra leidingen in de grond.

Op dit moment is het een grote kaalgeslagen moddervlakte, met deels nog staande "tenten". Dat zal wel een paar maanden nodig hebben om weer te herstellen. Ik vermoed zo dat volgend voorjaar de rust en het groen weer terug zijn...

Klik op de foto's voor een vergroting.















Zo zal er voorjaar 2017 weer uitzien denk ik...

Natuurspeeltuin Heumensoord.

Een zandbak van 2x3 meter? Dat is voor beginners ;-) Wat dacht je van 100x200 meter? Met daarin een paar speeltoestellen van flinke afmetingen? En met rondom de mogelijkheid om met je fietsje heuveltje-op-heuveltje-af te racen. Te vliegeren. En te voetballen. Verstoppertje spelen is af te raden, ze vinden je daar gewoon niet :-)

En vervolgens ga je even naar de trein kijken die op een paar honderd meter afstand regelmatig langszoeft. De dag sluit je af met het kijken naar zweefvliegtuigen. Die vlak voor je neus opstijgen en landen.

En als je ouders geen picknick meenemen dan kun je bij het restaurant van het zweefvliegveld vast wel iets te eten krijgen.

Het beste is om met de fiets te komen, want deze zandbak ligt in een flink bos.

Klik op de foto's voor een vergroting.

Kom je met de auto: navigatiesysteem Scheidingsweg 58 Nijmegen. Daar tegenover gaat een weggetje het bos in, en daar kun je parkeren.
P = parkeren
S = spoorlijn (treinen kijken)
Oranje cirkel boven: de zandbak.
Oranje cirkel onder: het zweefvliegveld met boscafé de Zweef inn (in het weekeinde open vanaf 10:00 uur, maar check het vooraf s.v.p.). Er is een kleine speeltuin.





zaterdag 7 mei 2016

Heumensoord verlaten

Begin oktober 2015 kwamen de eerste asielzoekers naar Heumensoord. Tot april 2016 waren er tot zo'n 3.000 asielzoekers in de opvang.

Een half jaar later, begin mei 2016,  is de opvang verlaten, zoals je op deze foto's kunt zien.

Een klik op de foto's geeft een vergroting.












zondag 3 augustus 2014

Nijmegen uit: Heumensoord, de Nijmeegse Hoge Veluwe

Ok. Overdrijf ik niet een beetje, de Nijmeegse Hoge Veluwe? Wie ben ik, oordeel zelf.

Op de zuidgrens van Nijmegen, met Heumen, ligt het natuurgebied Heumensoord.
Het wordt begrensd door:
- noord: de Scheidingsweg (aangegeven als S100). Hier kun je eenvoudig de auto parkeren. De bus stopt om de hoek, op de St. Annastraat
- west: de St. Annastraat.
- zuid: de Groesbeekseweg, de provinciegrens Gelderland - Limburg.
- oost: de spoorlijn Nijmegen - Venlo. Overigens gaat het natuurgebied aan de andere kant van de spoorlijn gewoon door.

Van noord naar zuid is Heumensoord zo'n drie kilometer lang, van oost naar west zo'n twee kilometer.




























En dit is de ligging in het grote geheel.





























Het gebied is tamelijk vlak, met "zandhopen" tot een meter of tien. Er zijn stukken bos, gras, heide en zand.
Het is perfect om te wandelen, hardlopen, fietsen "mountainbiken", paardrijden, skaten (enkele wegen zijn geasfalteerd) en te vliegen.
Vliegen? ja, wat in het zuidelijk deel ligt een zweefvliegveld (je kunt echt meevliegen als je wilt).
Met de auto kun je er niet in.

Ondanks dat het bij een drukke stad als Nijmegen ligt is het er heel rustig. Als er al bezoekers zijn, dan is het meestal langs de randen. In het weekeinde is het wat drukker.

Het terrein wordt beheerd door Natuurmonumenten en is deels van waterbedrijf Vitens. Het is een groot waterwingebied.
Aan de zuidzijde staat bij het zweefvliegveld een routebord van Natuurmonumenten.





















De cijfers staan voor:


















Er zijn enkele wandelpaden uitgezet. Mijn tip: ga zwerven en volg de kleine paadjes die overal doorheen slingeren. Verdwalen kan niet, je loopt altijd tegen een weg of het spoor aan.

En ja, qua oppervlakte is het veel kleiner dan de Hoge Veluwe. Maar verder... Een soort Madurodam-Veluwe ;-) Kijk zelf maar.

De foto's hebben een hoge resolutie.Klik op de foto en je krijgt een vergroting en een diashow. Met Esc kom je hier weer terug.

De waterwininstallatie van Vitens, aan de Nijmeegse kant van de Scheidingsweg. Het terrein is deels van Vitens en wordt beheerd door Natuurmonumenten.
Eén van de toegangen aan de Scheidingsweg.
Bos en gras. Geknipt voor hardlopers.
Eén van de vele "heuveltjes".
Perfect voor een dagje uit met de kinderen. Er zijn hele grote "zandbakken" :-)
Zand-zand-zand.
Door het terrein lopen lange rechte wegen. Maar ook mooie verstopte kronkelpaden. Vandaar: ga zwerven, lopend of met de fiets. Ook met een stadsfiets kom je nog een heel eind.
Bos, gras en heide.
Véél heide zelfs. Extra mooi tijdens de bloeitijd in juli en augustus.
Moeilijk te zien, maar dit pad gaat omhoog en omlaag en is daarom populair bij mountainbikers.
Een enorme zandbak. Hier ligt menige hardloperzweetdruppel :-)
Bloeiende heide.
Slingerpaden.
Heide in bloei.
Het was een oefenterrein voor het leger. Dit is een kogelvanger.
Uitzicht vanaf de kogelvanger.
Er liggen enkele lange (geasfalteerde) fietspaden door het gebied. Deze loopt "aan de andere kant" van het spoor.
De spoorlijn van Nijmegen naar Venlo. Niet geëlektrificeerd. Nog niet, er zijn wel plannen voor.
Lange bomenrijen...
...vormen soms een bomentunnel.

































Bij het vliegveld. De lier om zweefvliegtuigen op te trekken.
Je kunt meevliegen als je wilt. En durft :-)
Het terras van de Nijmeegse zweefvliegclub. Populair op mooie dagen.
Een bord van Natuurmonumenten bij de ingang bij het Zweefvliegveld.

De website van het terras.

































De hangar van de zweefvliegclub.
Een flink terrein.
Je kunt hier met de bus komen, door in Heumensoord naar het noorden lopen en daar weer op de bus stappen (in Nijmegen, op de St. Annastraat).

































Geknipt voor fietsers.
De geschiedenis van het zweefvliegveld.
De spoorlijn richting Nijmegen.
Bij hardlopers en fiets bekend als "het kraantje". Gratis, door de bewoners. Aardige lui daar :-)
En dit is de oude spoorlijn richting Duitsland. Gepromoveerd tot sprinkhaanreservaat.
Ook de wegen buiten Heumensoord zijn populair bij wielrenners en mountainbikers.
De oude spoorlijn Nijmegen - Kleef. En je gelooft het niet, maar hier reed vroeger de Austria Express. Nijmegen was rechtstreeks verbonden met Oostenrijk. Jawel!
Meer over deze spoorlijn staat in het boek "Het grensbaanvak Nijmegen - Kleve 1957 - 1991". Zeer de moeite waard.

































En oud is echt oud.
Dit geasfalteerde maar smalle fietspad loopt "aan de andere kant" van het spoor van het viaduct bij het zweefvliegveld naar Nijmegen.
Een "portable" schaapskudde, die steeds op andere plaatsen graast.
En als het 30 graden is en je hebt een wollen trui aan... dan ga je onder een boom staan :-)
Productiebos. Rechte lijnen. Zelfs in de zomer ziet het er  kaal uit.