Sinds enige jaren werkt onder andere VIEV, de Vereniging voor Innovatief Euregionaal (rail)Vervoer met het project Keizerlijn aan heropening van de lijn. Het doel is om op deze lijn een tram te laten rijden.
In deze blog ben ik begonnen om foto's van de spoorlijn te maken. De lijn is soms goed zichtbaar en in redelijke staat, soms bedekt door de natuur en her-en-der opgebroken. Het tracé als geheel is grotendeels intact, het loopt nog van station Heyendaal in Nijmegen naar Kleef.
Op het deel tussen Groesbeek en Kranenburg rijdt een Draisine, een soort "spoorfiets".
Het monument in het centrum van Nijmegen (bij het Valkhof) dat herinnert aan de bouw van de spoorlijn, geopend op 8 augustus 1865.
Opvallend is dat de lijn er kwam door een lobby van de Nijmeegse burgerij. Het VIEV speelt daar op in met de Nijmeegsche Spoorweg Maatschappij, de NSM.
Vlak voor Groesbeek, vanuit de richting Nijmegen.
Het spoor speelt verstoppertje.
Links van het fietspad ligt het overwoekerde spoor.
Zoals je ziet loopt de lijn door prachtige natuurgebieden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten